Bruce Dean Willis

is Professor of Spanish and Comparative Literature at The University of Tulsa. His research and publications focus on diverse aspects of poetry and performance, and expressions of Indigenous and African cultures, in Latin American literature, particularly Brazil, Chile, and Mexico.

TIME FOR CHOCOLATE is available for purchase through One Act Play Depot! A brief description:

An intoxicating evening of music, poetry, and chocolate... in pre-conquest Mexico!
Based on a fifteenth-century dialogue among nobles schooled in rhetoric and philosophy, the play pits father against son in a war of words over the power and beauty of artistic expression.

Sunday, November 3, 2013

Calavera tardía del tiempo libre

Yo traigo el reloj encima.
Tengo las manos atadas,
y al asiento de trabajo,
las posaderas pegadas.
Pues mi amado tiempo libre
se fue, junto a la ventana. 
Las cuatro paredes reinan,
soberbias como murallas
impenetrables. La luz
crea, cuando no se apaga,
una iluminación 
tenue, mas, mejor que nada. 
Pero con los quehaceres
esa luz viene menguada;
y la luz es el tiempo, pues
crece del sol y del agua
todo en este lindo mundo. 
El tiempo de uno no basta. 
Si resto mi tiempo libre
de las horas ocupadas,
tan poco me queda hoy
que se suma al de mañana. 
¡Ay! Se me terminó el ocio,
del poema el manantial.
Quizá al tiempo libre, ¡no haya
modo de resucitar!

No comments:

Post a Comment